Bastuföreningen

Bestämmelser för bastun inom Abborrkrokens Villaägareförening 2025 

1. Inledning
1.1 Bastun i Sandviken ägs av Abborrkrokens Bastuförening. Föreningen är ekonomiskt oberoende av Villaägareföreningen, men samverkar i intentionen att bastun ska förvaltas på ett långsiktigt hållbart sätt och att medlemskap transparent och rättvist möjliggörs för alla Villaägareföreningens medlemmar. 

1.2 Bastuföreningens syfte och mål är att förvalta och underhålla befintlig bastuanläggning samt driva bastuverksamhet för medlemmar. Anläggningen ska fungera som naturlig mötesplats och främja grannskapsgemenskap i området.  

1.3 Antalet medlemmar i Bastuföreningen är idag begränsad till trettiofem (35) fastigheter. Ändring av antal medlemmar beslutas på Bastuföreningens årsmöte.

2. Rätt till att utnyttja bastun
2.1 För medlemskap i Bastuföreningen krävs medlemskap i Villaägareföreningen. 

2.2 Medlem som önskar bli medlem i bastuverksamheten anmäler detta till Bastuföreningens kontaktperson. Medlemskap i bastun sker i tur och ordning efter tidpunkten för intresseanmälan.

2.3 Med medlemskap avses rätt att utnyttja anläggning i enlighet med Bastuföreningens regler.

2.4 Som befintlig medlem i föreningen äger man företräde att kvarstå som medlem för nästkommande år.

2.5 Vid försäljning av fastighet återgår medlemskaps i bastuverksamheten automatiskt till Bastuföreningen.

3. Avgifter
3.1 Bastuföreningen skall vara självfinansierade genom årliga avgifter och nedskrivning av särskilda avgifter, vilken fastställs årsvis av årsmötet. Utgångspunkten är att dessa avgifter skall finansiera bastuns kortsiktiga och långsiktiga underhållsbehov.

3.2 Medlemmar som går in i Bastuföreningen år 2024 eller senare betalar endast årlig avgift, idag fastställd till 1300 kr/år.

3.3 Medlemmar som gick in i Bastuföreningen före år 2024 har betalat en särskild bastuavgift i form av en fast insats, vilket medger en lägre årlig avgift, idag fastställd till 300 kr/år. 

3.4 Summa erlagda särskilda avgifter till bastun tillgodoräknas och återbetalas med sitt nedskrivna värde till den som säger upp eller eljest förverkar rätten till sitt medlemskap. Nedskrivningen av erlagd särskild avgift är idag fastställd till 1000 kr/år (from år 2024). 

3.5 Utebliven betalning av årlig avgift betraktas som uppsägning av medlemskap i bastun. 

4. Kontaktperson för bastun 
4.1 Bastuföreningen utser årligen styrelse och kontaktperson på årsmöte.

4.2 Styrelsen och de som är medlemmar i bastun svarar för och medverkar till att utöva tillsyn och underhåll över bastuanläggningen, samt sköter ekonomiska och administrativa förehavanden.

5. Ordningsregler
5.1 Var och en som är med i Bastuföreningen har skyldighet att hålla rent och i och omkring bastun, samt i övrigt följa de ordningsregler som finns uppsatta.

Styrelsen
Bastuföreningen

 

Kontaktperson i bastuföreningen: Ida Niklasson, bastuforeningenabborrkroken@gmail.com